donderdag 19 februari 2015

vachtjes van een konijn en haas








Wat ging er aan vooraf...........
Regelmatig is het hier in huis een discussie betreft dieren..
.Mijn man is van huis uit opgevoed met het slachten van dieren en opeten, zelf heb ik niet zo een achtergrond en vind dat al snel zielig.
Ik eet wel vlees hoor maar moet er niet aan denken dat ik het dier zelf heb groot gebracht, daar zal ik al snel een band mee krijgen.
Dus als we ergens een konijn of hert zien lopen is het van mijn kant uit"wat schattig"..... mijn man zegt al snel"mmm lekker"
Bij het zien van een schaap in de wei ziet hij de shoarma al op zijn bord liggen.
Het gaat dus om de vachtjes die ik in huis heb gehaald, 1 van een konijn en 1 van een haas, dat was toch helemaal zielig zei mijn man ( om mij op de kast te krijgen)
Nou ligt er zo maar een dood konijn in huis...........maar nu komt het: vraagt hij of het vlees wat onder dat vachtje vandaan kwam  in de koelkast ligt................
Nu geeft hij mij een schuldgevoel om te zeggen dat ze gezonde konijntjes dood maken zodat ik dan met het vachtje kan decoreren.
Ik vind de vachtjes helemaal geweldig en laat hem lekker kletsen.
Samen kunnen we er hard om lachen en probeert hij elke keer weer om mij op de kast te krijgen, dus dit verhaal wilde ik met jullie delen, misschien komt het bij jullie bekend voor???

liefs Brenda




12 opmerkingen:

  1. Mijn verwachting is dat deze vachtjes hier niet gauw in huis komen...ik heb er iets tegen, maar misschien is dat wel dubbel want ik eet wel vlees. Daar kan ik ook echt van genieten. Mijn dochters zouden zich overigens ook fel tegen een vacht in huis verzetten.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja moeilijk hé
    Ik heb twee vachten van schapen,een rendiervacht en een vachtje van een konijn/haas,? ik eet overigens bijna geen vlees maar ik hou ook niet echt van vlees dus dat is iets anders.
    Kip en een ei eet ik weinig omdat ik het betreur hoe er met kippen omgegaan wordt.
    Als je vlees eet kun je ook een vacht in huis leggen, ik vind dat een soort van je kop in het zand steken....wel vlees eten maar het velletje niet willen zien dus leg dan maar neer.
    We dragen ook leren schoenen,lern riemen hebben leren tassen of een leren stoel of bank dan denk je ook niet.... ojee nu zit ik op een koe toch.
    Ik denk dat het wel kan al heb ik er ooit anders over gedacht maar heb me inmiddels ingelezen over het hele vachtengebeuren dus ik denk dat het vachtje bij jou wel kan hoor ;-)
    Ik heb nog nooit shoarma in de wei zien lopen maar vanaf nu ga ik zeker opletten, hahha

    Groetjes
    Dicky Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja sommige mensen zijn hier tegen, andere weer niet. Vroeger was het allemaal anders, maar die massaproductie heeft voor heel wat minder goede dingen gezorgd.
    Ik probeer wel biologische kip en vlees te eten, daar is hier dan weer discussie over :-)
    Ik vind het vachtje heel mooi en jullie hondje kan er precies ook wel van genieten :-)
    Groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lastig he! Ik vind het ook dubbel hoor, maar aan de andere kant denk ik dan, het is toch al gebeurd... Anders zou het ook nog eens voor niets zijn gedaan. Je kunt er overigens wel heel sfeervol mee decoreren. Ik zou er maar niet teveel bij nadenken. Ik heb zelf een schapenvacht, geitenvacht en een konijnenvachtje.. aardig wat dus.

    Liefs,
    mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Of je nu voor of tegen bent . Het is dikwijls de manier waarop.
    Maar ik heb ook de vachtjes en heb er geen problemen mee.
    Ze blijven mooi om mee te decoreren zelfs jouw schattig hondje vind het ook ;))
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja vachtjes leuk met heb er zelf ook altijd een dubbel gevoel bij totdat ik er wat op gevonden heb...
    Er zijn nu schapenvachten waar alleen het wol van het schaap voor wordt gebruikt en dat wordt dan aan de onderkant vervilt dus dan is er niets zielig en heb ik toch een hele mooie gotlandervacht liggen van fleckzer!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, dat is een goeie vraag, vroeger dacht ik er heel makkelijk over maar sinds ik jarenlang voor de Sectorraad Vlees heb gewerkt en gezien heb hoe de industrie met dieren omgaat eet ik geen vlees meer en koop ik geen dierlijke producten meer, konijnenvachtjes zijn geen restproduct van de konijnenvleesindustrie want die konijnen hun vacht zijn door het snelle groeien niet geschikt, de konijnenvachtjes die hier in Nederland en Belgie in de winkels liggen komen zonder uitzondering uit China waar de dieren levend gevild worden, onmetelijk dierenleed dus, daarom zal ik het nooit kopen want daarmee houd ik deze praktijken in stand en daar wil ik niet aan meegeholpen hebben, ik weet dat heel veel mensen dit niet weten en denken dat er zoiets als "diervriendelijk bont" bestaat...maar helaas dat bestaat niet, de ontelbare filmpjes op internet waarop de gruwelijke werkwijzen van de bontfabrieken in Azie staat zijn echt een eye-opener...als je eenmaal gezien hebt hoe konijntjes, wasbeertjes etc levend van hun vacht ontdaan worden, dan wil je geen bontje meer in je huis of om je nek...
    Lieve groet, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Yvonne, als ik jouw verhaal zo lees dan ga je er toch wel anders over denken.

      De vachtjes die ik heb zal ik er niet om weg doen maar er nieuwe bij kopen zal ik niet zo heel snel doen.
      Fijn weekend.
      Liefs Brenda

      Verwijderen
  8. Heb ook wel vachtjes in huis.......vind ze wel mooi en sfeervol.....

    Trouwens....wil me steeds als volger aanmelden bij waar je 30 leden hebt...maar hij geeft steeds aan pagina niet bekend....? Nu al een paar keer geprobeerd...........geen idee wat dit is......

    Fijn weekend

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zelf zou ik niet gauw zo'n huidje kopen. Maar nu heb ik een vacht gekregen die hier over de stoel hangt en stiekem vind ik het toch wel erg mooi. Ik heb al een paar keer geprobeerd je te volgen maar dat wil naar nie lukken.
    Fin weekend, liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Anneke, als je kijkt op mijn post van 16 februari kun je zien hoe je je aan kan melden op mijn blog.
      Helaas moet het met een omweg.
      Ik hoop dat het lukt. Groetjes Brenda

      Verwijderen
  10. Brenda, het verhaal die je vertelt komt me zoooo bekend voor, mijn man heeft
    dezelfde "achtergrond" als de jouwe blijkbaar...haha....en ik ben dan net als jij..
    héél gevoelig als het om zo'n dingen gaat...maar...één troost ik heb ook konijnen
    vachtjes liggen zelf ook een geitenvelletje..decoreert ook mooi is wel groter !!
    Niks van aantrekken zou ik zeggen en genieten van je prachtige sfeer...
    Héél mooie bak heb je ...
    geniet ervan en een fijne zondag nog
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen